۱۲ دی

آموزش توابع DAX – توابع Parent Child

در این قسمت از آموزش پاور بی ای به معرفی توابع Parent Child میپردازیم. با استفاده از این توابع در Power BI ، میتوانید داده هایی که به صورت سلسله مراتب (Parent Child) هستند را در گزارشات خود داشته باشید. با ذکر مثال به بررسی این موضوع میپردازیم.

جدول زیر را که شامل کد افراد ، حقوق و مدیر آنهاست و توسط یک سلسله مراتب Parent-Child طراحی شده را در نظر بگیرید :

در جدول بالا می بینید که برای کارمند با کد 112 هیچ Parent  تعریف نشده است، کارمند 14 دارای کارمند 112 به عنوان مدیر (ParentEmployeeKey) میباشد. کارمند 3 دارای کارمند 14 به عنوان مدیر و کارکنان 11، 13 و 162 دارای کارمند 3 به عنوان مدیر هستند. پس مشخص میشود که فرد با کد 112 که هیچ والدی ندارد ، درواقع مدیر تمامی افرادی است که در جدول آورده شده . همچنین، کارمند 3 به کارمند 14 و کارمندان 11، 13، 162 به 3 گزارش می دهند.

در ادامه به بررسی توابع موجود در ساختار parent – child میپردازیم :
تابع PATH : با استفاده از این تابع میتوانید تمامی روابط والد و فرزند را یکجا مشاهده کنید:
تابع  PATHLENGTH : با استفاده از این تابع میتوانید طول رابطه والد و فرزند را محاسبه کنید. برای مثال کارمند با کد 14 یک مدیر با کد 112 دارد . پس طول این ارتباط برابر است با 2.
تابع PATHITEM : با استفاده از این تابع میتوانید سطح خاصی از رابطه والد و فرزند را مشاهده کنید. کاربرد این تابع میتواند در امور منابع انسانی باشد، برای مثال فرض کنید شما میخواهید فقط کارکنان سطح 4 (مثلا مدیر اجرایی) را داشته باشید. توجه کنید که شماره سطح ها از سمت چپ ستون path میباشد :
تابع PATHITEMREVERSE : این تابع مشابه با تابع PATHITEM میباشد با این تفاوت که مقادیر را درجهت معکوس شمارش میکند و به عنوان پارامتر سوم میتوانید خروجی را به صورت تکست یا عدد داشته باشید :
تابع PATHCONTAINS : با این توابع میتوانید مشاهده کنید که آیا یک کد کارمند خاص در طول رابطه والد و فرزندی وجود دارد یا خیر.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

دیدگاه ها


  • سلام . من از مطالبتون خیلی استفاده میکنم

  • ضمن تشکر مطالب شما بسیار کاربردی هستند.

  • در سایتی ندیده بودم اینقد روان و ساده بگن ، مرسی از شما

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ده + 14 =