۱۸ اردیبهشت

بازاریابی مبتنی بر داده چیست و چه کاربردی دارد ؟

یکی از مباحث داغ این روزهای دنیای بازاریابی، بازاریابی داده محور است. با تولید حجم گسترده داده‌ها توسط مشاغل مختلف ، جستجوی داده‌ها و یافتن بینش‌های کارآمد می‌تواند یک مشکل بزرگ باشد. اگر یک کسب و کار نمی داند مشتریان خود چه کسانی هستند ، تلاش های بازاریابی اثری نخواهند داشت.  ابزارهای BI می توانند در ایجاد سؤالات مناسب کمک کرده و معیارهای BI و KPI هایی را که مربوط به هدف تجاری شما هستند را تعریف کنند. اهمیت تجزیه و تحلیل داده های مختلف و ظهور ابزار های متنوع از جمله روش هایی مثل ماشین لرنینگ ، هوش تجاری و … باعث شکوفایی بازاریابی شده است. اگر روند چند سال اخیر دیجیتال مارکتینگ کشور را زیر نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که نقش داده‌ها برای کسب‌وکارها و کارشناسان بازاریابی، پررنگ‌تر شده است. اهمیت داده‌ها و تاثیر آنها در تصمیم‌گیری‌های خرد و کلان بازاریابی مانند طراحی استراتژی، تاکتیک‌ها، ابزارها، بهینه‌سازی‌ها و … باعث شده تا شاخه‌ای مستقل اما مرتبط با دیجیتال مارکتینگ، با نام بازاریابی داده محور یا بازاریابی مبتنی بر داده (Data-Driven Marketing)  به وجود آید. بازاریابی مبتنی بر داده یا داده محور همانطور که از نامش مشخص است بر اساس اطلاعاتی جامع در خصوص کاربران و راه‌های مختلف بازاریابی، تنظیم می‌شود. بازاریابی داده محور یکی از روش های بازاریابی است که بر اساس اطلاعات مشتری می باشد. بازاریابان داده محور از داده های مشتریان برای پیش بینی نیازها، خواسته ها و رفتارهای آینده آن ها استفاده می کنند. چنین بینشی می تواند در توسعه سایر استراتژی های بازاریابی و تبلیغات یک برند، تاثیر بسیار مثبتی داشته باشد. موفقیت هر کمپین بازاریابی به توانایی ارسال پیام مناسب در زمان مناسب به مصرف کننده مناسب بستگی دارد. از جمله مزایای مهم هوش تجاری ، این است که می‌تواند اطلاعات در مورد مصرف‌کنندگان را از انواع سیستم عامل های آنلاین جمع آوری کرده و یک دیدگاه یکپارچه در مورد گروه سنی آنها ، الگوهای خرید و موارد دیگر ارائه دهد. هر برندی که بتواند به خوبی استراتژی ها و اصول بازاریابی داده محور را اجرا کند، شانس بیشتری برای تبدیل مشتریان بالقوه خود به مشتریان پرداخت کننده خواهد داشت. این نوع بازاریابی با بازاریابی سنتی متفاوت است زیرا به بازاریابان امکان می دهد در مکان مناسب ، در زمان مناسب و با پیشنهاد مناسب با مشتریان ارتباط برقرار کنند. بازاریابی سنتی هنگامی که توسط داده های جامع و تجزیه و تحلیل پشتیبانی نشود ، شامل آزمایش و خطای زیادی است. بازاریابی پشتیبان داده ها امکان شخصی سازی بیشتر ، هدف گذاری پیشرفته و معیارهای دقیق را فراهم می کند تا بازاریابان بتوانند با گذشت زمان به بهبود استراتژی های خود ادامه دهند. بازاریابی مبتنی بر داده با هدف افزایش تجربه مشتری انجام می‌شود. این برنامه همچنین کمپین‌های خودکاری ایجاد می‌کند که به بازاریابان اجازه می‌دهد وقت خود را روی جنبه خلاق تجارت متمرکز کنند.

به عنوان مثال، بازاریابی مبتنی بر داده برای هدف قرار دادن پیام‌ها یا پیشنهادات مناسب است و مطالعات نشان می‌دهد که اکثر بازاریابان حرفه‌ای از این فرآیند برای افزایش اندازه‌گیری ROI  استفاده می‌کنند. داشتن یک داشبورد برای هر کمپین ، شناخت دقیق علاقه مندی های مشتریان و ارائه پیشنهاد جذاب برای انها از جمله فواید این نوع بازاریابی است.

شرکت های تجاری که به داده های real time جمع آوری شده از منابع متنوع وابسته هستند ، برای بدست آوردن ارزش از داده ها ، نیازمند تحلیل‌های real time نیز میباشند . تیم‌های بازاریابی که زمان زیادی را صرف ساخت گزارش‌های تجاری غیراستاندارد می‌کنند، در موقعیت ضعیف‌تری نسبت به رقبای خود قرار دارند. از این رو می‌بایست متناسب با نیاز کسب و کار از ابزارها و سرویس‌های به روز استفاده کرد.

طی یک نظرسنجی توسط فوربس (Forbes) اخیراً مشهود شده است که 88٪ بازاریابان از اشخاص ثالث برای استخراج بیگ دیتا به منظور بازاریابی استفاده می‌کنند. در این بررسی همچنین نتیجه‌گیری شد، شرکت‌هایی که از بازاریابی مبتنی بر داده استفاده می‌کنند، شش برابر بیشتر سودآوری دارند.

در نتیجه، بیشتر بازاریاب‌ها برای تصمیم‌گیری در مورد چگونگی تعامل با مخاطبان هدف خود، به داده‌ها روی می‌آورند. با توجه به آمار فوق، این یک مزیت بارز برای افزایش سودآوری به بازاریابان فراهم میکند.

تاریخچه بازاریابی داده محور :

مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) تا حد زیادی مسئول ایجاد بازاریابی مبتنی بر داده است. درواقع CRM اولین سیستمی بود که داده‌های مشتری را برای این منظور جمع‌آوری کرد.

در بیشتر موارد، از داده‌های جمع‌آوری شده در CRM برای ارتباط با مشتریان بالقوه از طریق تماس تلفنی یا پستی استفاده می‌شد.

در دهه 70 و 80، سوابق با نام مشتری، آدرس و شماره تلفن در صندوق‌های فلزی ذخیره می‌شد و با گذشت زمان، مدیران متوجه شدند که مشتریان می‌توانند برای افزایش فروش در آینده نمایه و هدف‌گذاری شوند.

در دهه 1980، بازاریابان متوجه شدند که چگونه می‌توان از این داده‌ها برای برقراری روابط شخصی با مشتریان استفاده کرد، بانک‌ها و شرکت‌های بیمه برای اولین بار توجه خود را به این امر نشان دادند.

با ورود به دهه 1990، بازاریابی پایگاه داده معمولاً برای اتوماسیون بخش‌هایی از فرآیند فروش، پایه و اساس چارچوب CRM مدرن، مورد استفاده قرار می‌گرفت.

بیشتر تیم‌های فروش به طور ناگهانی بر روی جمع‌آوری آمار در مورد اطلاعات جمعیتی کاربر برای اهداف تولید، ردیابی معاملات و مدیریت فرصت‌ها متمرکز شدند.

با این وجود، در اواخر دهه 1990، سرویس‌های ابری این روند را به سطح بالاتری رساندند و راهی مقرون به صرفه برای دستیابی به سطح بالای سیستم‌های CRM مشاغل فراهم کردند.

از فواید بسیار مهم بازاریابی مبتنی بر داده میتوان به شخصی سازی اشاره کرد شخصی‌سازی یک جنبه پیچیده از بازاریابی داده محور است که باید برای آن عوامل مختلفی از جمله داده، خلاقیت و رسانه را در نظر گرفت. برای ایجاد یک تجربه کاملا شخصی شده، بازاریابان باید همراه با تبلیغات واقعی و کانال ارتباطی، تمرکز بسیار بیشتری بر روند و رفتار مشتری داشته باشند.

کانال‌های بازاریابی پیچیده‌تر شده‌اند. کانال‌های مختلف مانند ویدئوها، تبلیغات نمایشی، رسانه‌های اجتماعی و ایمیل هر کدام به انواع مختلفی از خلاقیت‌های بازاریابی نیاز دارند. به همین دلیل، حتی یک خلاقیت نیز می‌تواند در قالب‌های مختلف ارائه شود. داده‌ها ، بازاریابی را ساده نکرده‌اند اما این رویکرد پیچیده می‌تواند نتایج بهتری ایجاد کند.

بازاریابان باید بدانند که هرگونه تثبیت اطلاعات نیازمند خلاقیت بالایی است. از این نظر، نیاز به خلاقیت بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود و به کارگیری تاکتیک‌های هوشمند راه حل آن است.

مزایای بازاریابی داده محور :

سرعت و دقت بالا : با در اختیار داشتن یک پایگاه داده عظیم، بازاریابان می‌توانند به سرعت، داده‌های مهم را فیلتر کرده و مناسب‌ترین و دقیق‌ترین اطلاعات را برای اقدام به عمل تعیین کنند.

تفسیم بازار هدف : بازاریابی داده محور همچنین می‌تواند به تقسیم بازار هدف کمک کند تا اطمینان حاصل شود که پیام‌های شخصی در مکان مناسب قرار دارند.

 شخصی‌سازی : بازاریابی شخصی می‌تواند به برند‌ها کمک کند تا با بازارهای هدف مناسب ارتباط برقرار کنند و پیام‌های شخصی و معنادار بیشتری ارائه دهند. هنگامی که محصولات یا خدمات مربوطه را در مقابل مشتری قرار می‌دهید، به ارائه تجربه کاربری بهتر کمک می‌کند.

تجربه‌ی مشتری : بسیاری از بازاریابان برای بهبود تجربه کاربر از طریق فرم‌های بازخورد کاربر یا نظرسنجی از مشتری، از بازاریابی داده محور استفاده می‌کنند تا اطلاعات بیشتری در مورد نیاز به پیشرفت در زمینه‌های مختلف ارائه دهند.

توسعه محصولات : بازاریابی داده محور می‌تواند به طور قابل توجهی خطر شکست محصول را کاهش دهد، در حالی که به مشاغل کمک می‌کند درک بهتری از مصرف‌کنندگان در محصولات آینده داشته باشند.

هوش تجاری و مارکتینگ :

داشبورد ابزاری برای نمایش داده است که KPI ها، معیارها و نقاط مهم داده را ردیابی، تحلیل و نمایش می دهد. داشبوردها به کاربران فنی و غیر فنی این توانایی را می دهند تا از هوش تجاری برای تصمیم گیری آگاهانه تر استفاده کنند.

کاربران با گردآوری داده ها و تجسم روندها و وقایع و کشف نمای عینی معیارهای عملکرد که بلافاصله قابل درک هستند، به طور فعال در فرآیند تجزیه و تحلیل شرکت می کنند.

داشبورد از طریق نمودارها، جداول و سنجه ها، داده های تجسم شده را نشان می دهد. بینندگان از این تجسمات برای نظارت بر سلامت سازمان در برابر اهداف تعیین شده و معیارهای کسب و کار خود استفاده می کنند. داشبورد بصری سازی داده ها ، داشبوردی تعاملی است که به شما امکان می دهد که داده های خود را در چندین کانال بازاریابی ردیابی کنید، نقاط داده را بصری کنید و گزارش هایی را برای مشتریان خود ایجاد کنید که تمام کارهای شما را به طور خلاصه بیان می کند.

استفاده از هوش تجاری در بازاریابی به شرکت ها اجازه می دهد تا تصمیمات بهتر و آگاهانه تری بگیرند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 3 =