۲۹ آبان

تحلیل حساسیت در Power BI

در این قسمت از آموزش پاور بی آی به بررسی تحلیل حساسیت میپردازیم.  قابلیت استفاده از پارامتر در زبان DAX و Power BI یکی از پرکاربرد ترین قابلیت های این نرم افزار به شمار می رود. منظور از تحلیل حساسیت این است که کاربر به ازای انتخاب های مختلف ، نتایج مختلف را مشاهده کند.

برای مثال فرض کنید محصولات متفاوتی را تولید میکنید. حال میخواهید بررسی کنید که به ازای تخفیف های مختلف چه سودی برای شما لحاظ میشود.

برای ایجاد پارامتر و انجام تحلیل حساسیت کافی است از تب Modeling گزینه New Parameter را انتخاب کنید.

لازم به توضیح است که در بخش پایینی ، عبارت What if درج شده که به همان تحلیل اگر – آنگاه اشاره دارد. با کلیک بر روی New Parameter پنجره ای برای شما باز خواهد شد.

برای ایجاد پارامتر باید فیلدهای شکل بالا را متناسب با نیازمان پر کنیم. در بخش اول نام متغیر را تعریف کنید. در بخش دوم نوع داده را تعیین کنید. برای مثال فرمت ما اعشاری یا صحیح میتواند باشد.

سپس باید برای پارامتر مقدار حداقل و حداکثر  را تعیین کنیم. ما مقدار حداقل را بر روی صفر و حداکثر را بر روی 20 قرار دادیم. سپس باید Increment را تعیین می کنیم که همان گام های افزایشی ما خواهند بود. مقدار پیش فرضی را نیز باید برای پارامتر تعریف کرد که آن را بر روی ۰ تنظیم کردیم.

در نهایت باید تیک مربوط به ایجاد اسلایسر زده شود تا مقادیر ما بر روی یک اسلایسر قرار بگیرد و بتوانیم آن را تغییر دهیم.

مشاهده میکنید که در قسمت فیلد، جدولی با مقادیر که داده بودیم ایجاد شد. همچنین یک فرمول نیز جهت ” گرفتن انتخاب کاربر” نوشته شده است !

Discount = GENERATESERIES(0, 20, 2)

Discount Value = SELECTEDVALUE(‘Discount'[Discount], 0)

حال یک فرمولی مینویسیم که مقادیر پارامتر تخفیف را داشته باشد، برای مثال :

final sale = SUM(‘10000 2Sales Records'[Total Profit])*(1-Discount[Discount Value]) حال این فرمول و فروش را در یک جدول گذاشته و با اسلایسر مقادیر مختلف را امتحان میکنیم:

نکته مهم و مفید این است که به محض ایجاد پارامتر what if، هم پارامتر و هم مژر بخشی از مدل شما می شوند. بنابراین، آنها در سراسر گزارش در دسترس هستند و می توانید در سایر صفحات گزارش استفاده کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

دیدگاه ها


  • آموزش ها واقعا عالی هستند. پیشنهادم اینه که از هر کدوم یک ویدیو کوتاه هم بزارید. خیلی ممنون 🙂

  • خوشحالم که مفید واقع شده ، در کلاس ها تمامی موارد رو جز به جز باهم تمرین میکنیم

  • عالی بود مرسی

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هشت + 3 =